اخبار تکنولوژِی

باشگاه هوشمند به چه تجهیزاتی نیاز دارد؟ 2023

دوشنبه, ۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۳۸ ق.ظ

اگر مالک یک باشگاه ورزشی هستید؛ حتما می‌دانید که امنیت ساختمان باید در اولویت شما برای تجهیز این فضای ورزشی باشد. برای انجام این کار شما می‌توانید از محصولات هوشمند متعددی که این روزها در بازار یافت می‌شوند استفاده کنید. از بین تمامی تجهیزاتی که یک باشگاه هوشمند باید به آنها مجهز باشد؛ سیستم کنترل ورود ورزشکاران به ساختمان و قفلی که برای امنیت بیشتر کمدهای شخصی از آنها استفاده می‌کنید از سایر تجهیزات مهم‌تر هستند. بنابراین ما تصمیم داریم تا در این مقاله این دو محصول هوشمند که با هدف هوشمندسازی باشگاه‌های ورزشی تجاری‌سازی شده‌اند را به شما معرفی کنیم.

سیستم کنترل هوشمند چیست؟

سیستم کنترل هوشمند یک سیستم الکترونیکی است که مراحل احراز هویت افراد را از طریق شناسه‌ای مانند کارت یا تگ انجام می‌دهد. این سیستم متشکل از اجزای مختلفی مانند قفل دیجیتال درب ورودی است و قادر است طبق محدودیت‌هایی که در این شناسه و ابزار معرفی آن به سیستم امنیتی تعریف شده است؛ به فرد اجازه ورود دهد یا دسترسی آن به بخشی از ساختمان را محدود کند.

با استفاده از این سیستم شما می‌توانید متوجه شوید که چه کسی در چه زمانی وارد چه بخشی از ساختمان شده و در چه ساعتی خارج شده است. داده‌های ارزشمندی که روی این سیستم ثبت شده و به عنوان خروجی به دست شما می‌رسند؛ می‌توانند به شما کمک کنند که امنیت ساختمان را ارتقا دهید.

بعد از نصب این سیستم، بسته به نوع شناسه طراحی شده برای محصول، تک یا کارت‌های متعددی در اختیار مدیریت مجموعه قرار می‌گیرد. این تگ‌ها در واقع به عنوان کارت عضویت ورزشکاران عمل کرده و آنها می‌توانند برای ورود از درب اصلی ساختمان، ورود به هر کدام از سالن‌ها و حتی باز کردن قفل باشگاهی کمدها از آنها استفاده کنند. اگر به دلیل نوع عضویت ورزشکار، محدودیتی برای استفاده از بخشی از ساختمان برای او تعریف شده باشد؛ تگ یا کارت عضویتش قادر نیست درب ورودی آن بخش خاص از سالن را برایش باز کند.

سیستم کنترل دسترسی چه مزایایی دارد؟

همانطور که مشاهده می‌کنید؛ با استفاده از این سیستم دیگر نیازی نیست که حتی برای درب ورودی ساختمان نیروی امنیتی در نظر بگیرید یا اینکه منشی مجموعه مجبور باشد برای کنترل ورودی‌ها دائم پشت میز کار خود حضور داشته باشد. سیستم کنترل دسترسی مزایای متعدد دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

ورود بدون لمس: سیستم‌های کنترل دسترسی به ورزشکاران این امکان را می‌دهند که به راحتی بدون تماس دستگیره درب، وارد ساختمان شده و از آن خارج شوند.

امنیت بالا: باشگاه‌های ورزشی جزء کسب‌وکارهایی هستند که در معرض خطرات مختلفی قرار دارند. به عنوان مثال بسیار دیده شده که افراد متفرقه با هدف دستبرد زدن به وسایل شخصی ورزشکاران وارد ساختمان شده و خیلی ساده قفل‌های مکانیکی و ضعیف کمدها را باز می‌کنند. بنابراین وجود یک سیستم امنیتی عالی باعث می‌شود که از ورود افرادی که کارت عضویت معتبر ندارند جلوگیری شود و ریسک این خطرات به شدت پایین بیاید.

امکان ادغام با کارت عضویت ورزشکاران: یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از سیستم‌های کنترل دسترسی در باشگاه‌های ورزشی این است که ورود آسان را برای اعضا امکان‌پذیر می‌کند. از شناسه‌ای که معمولا همراه با سیستم‌های کنترل دسترسی به شما تحویل داده می‌شود می‌توانید به عنوان کارت عضویت یا کلید قفل کمدها استفاده کنید. به این ترتیب اگر ورزشکاری به دلیل عضویت خاص، نباید به برخی از قسمت‌های مجموعه دسترسی داشته باشد می‌توانید با فعال یا غیرفعال کردن این گزینه روی شناسه‌اش، کنترل عضویت‌ها را به دست بگیرید.

مدیریت ظرفیت سالن: اکثر سالن‌های ورزشی دارای محدودیت ظرفیت هستند. سیستم کنترل دسترسی به شما کمک می‌کند تا این محدودیت را به طور خودکار مدیریت کنید. این سیستم می‌تواند تعداد ورزشکارانی که در لحظه در سالن حضور دارند را شمارش کرده تا اگر ظرفیت پر بود از ورود دیگر اعضا جلوگیری کند. به این ترتیب، هرگز نیاز نیست نگران نادیده گرفتن دستورالعمل‌ها یا سرپیچی اعضا از قوانین داخلی مجموعه باشید.

قفل باشگاهی چیست؟

قفل باشگاهی هوشمند نوعی قفل الکترونیکی است که از فناوری اینترنت اشیا برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کند و راه مناسب و ایمنی برای مراقبت از وسایل شخصی ورزشکاران است. مزیت اصلی یک قفل‌های هوشمند این است که نیاز به کلید ندارند و ورزشکاران می‌توانند آنها را به وسیله همان کارت عضویت یا تگی که هنگام ورود به ساختمان در کانتر تحویل گرفته‌اند باز کنند. حتی برخی از این قفل‌ها دارای نرم‌افزار اختصاصی هستند که با نصب آن روی گوشی، می‌توانید آنها را باز و بسته کنید.

مزایای قفل هوشمند باشگاهی چیست؟

مزایای استفاده از قفل‌های هوشمند در مقایسه با سایر قفل‌های مکانیکی بسیار متعدد است؛ اما ما به دلیل محدودیت، می‌توانید فقط چند مورد از آنها را به شما معرفی کنیم.

کاربری ساده: یکی از اصلی‌ترین مزایای نصب این قفل‌ها روی درب کمدهای باشگاهی این است که ورزشکاران خیلی ساده می‌توانند وسایل شخصی خود را در جای ایمن گذاشته و نیاز به حمل کلید ندارند. کلید این قفل‌ها معمولا به صورت دستبند تعبیه شده و اعضا می‌توانند با بستن آن دور مچ خود، از دردسر حمل وسایل اضافه مانند کلید به داخل سالن خلاص شوند. هر زمان نیاز باشد درب کمد شخصی خود را باز کنند؛ کافیست که چند ثانیه تگ را جلوی قفل با فاصله معینی نگه دارند.

امنیت بیشتر: سیستم دیجیتالی که برای طراحی مکانیزم این قفل‌ها استفاده شده است مانند سیستم قفل الکترونیکی هتلی است. در واقع با این شیوه طراحی، قفل فقط با استفاده از کلید دیجیتال مخصوص به خود باز می‌شود. ضمنا مدیریت مجموعه خیلی ساده می‌تواند دسترسی تگ یا کارت گم شده را محدود کرده و اجازه ندهد شخصی که کلید را پیدا کرده بتواند درب کمد را باز کند.

رفع مسئولیت از مدیریت: از آنجایی که قفل‌های هوشمند بسیار ایمن هستند و کار کردن با آنها حتی از عهده یک کودک خردسال نیز بر می‌آید؛ با استفاده از این ابزار دیجیتال، مسئولیت مدیریت مجموعه نسبت به امنیت وسایل شخصی ورزشکاران به شدت کم می‌شود. بسیاری از باشگاه‌های ورزشی، کلیدهای دیجیتال را به صورت دائم و تا زمانی که عضویت ورزشکار برقرار است در اختیار او قرار می‌دهند. بنابراین حتی مسئولیت گم شدن کلید نیز به عهده خود ورزشکار است.

سادگی مدیریت وسایل شخصی برای اعضا: با نصب قفل باشگاهی روی درب کمدها، نیازی نیست ورزشکار برای هر بار دسترسی به وسایل شخصی خود کلید را داخل قفل کرده و بچرخاند. گاهی پروسه دشوار باز کردن قفل‌های مکانیکی باعث می‌شود که ورزشکاران از دسترسی لحظه‌ای به وسایل شخصی خود محروم شوند. از آنجایی که قفل‌های هوشمند مکانیزم بسیار ساده‌ای دارند؛ ورزشکاران می‌توانند هر زمان که می‌خواهند به وسایل شخصی خود دسترسی داشته باشند.

کنترل امنیت فضای ورزشی: از آنجایی که این قفل‌ها مجهز به یک نرم‌‌افزار اختصاصی هستند که روی سیستم مرکزی مجموعه نصب شده است؛ مدیریت می‌تواند داده‌های ارزشمندی را به عنوان خروجی از این نرم‌افزار دریافت کنند. این داده‌ها معمولا شامل ساعت استفاده از قفل، تعداد دفعات باز و بسته شدن آن و اطلاعات مهم دیگری از این دست است.

همانطور که مشاهده می‌کنید؛ هوشمند سازی فضاهای ورزشی نه تنها به امنیت بیشتر کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود که با کارایی بیشتر نسبت به تجهیزات قدیمی و مکانیکی، هم کار مدیریت مجموعه و هم شیوه استفاده از تجهیزات مستقر در این محیط برای ورزشکاران ساده‌تر شود.
 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۱/۱۰
kash313 kash313

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.