اخبار تکنولوژِی

نحوه کار دزدگیر هوشمند

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که دزدگیرهای هوشمند چگونه کار می‌کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که انواع مختلفی از دزدگیر هوشمند در بازار وجود دارد که هر کدام شیوه کار متفاوتی دارند. برخی از آنها مجهز به حسگر حرکتی هستند و برخی نیز حسگر محیطی دارند. در هر صورت در همه دستگاه‌ها یک کنترل پنل مرکزی وجود دارد که مغز متفکر دستگاه محسوب می‌شود.  این عناصر همه با هم به عنوان یک سیستم هوشمند برای شناسایی ورودهای غیرمجاز همکاری کرده و هشدارهای لازم را صادر می‌کنند. در ادامه هم نحوه کار دزدگیرهای هوشمند مجهز به حسگرهای محیطی و هم محصولات مشابه که سنسور حرکتی را دارند توضیح می‌دهیم.

نحوه کار دزدگیرهای هوشمند مجهز به سنسور محیطی

این دزدگیرها تقریبا ابتدایی‌ترین سیستم اعلام سرقت هستند که سنسور هایشان قابلیت تشخیص باز شدن درب یا شکسته شدن شیشه را دارند. این سنسورها این کار را با ایجاد یک مدار الکتریکی به نام مدار باز یا مدار بسته انجام می‌دهند. مدار الکتریکی بسته رایج‌ترین نوع مدار در تولید دزدگیرهای هوشمند مجهز به سنسور محیطی است و هنگامی که جریان الکتریکی که دائما در اطراف خانه جریان دارد؛ با باز شدن درب یا شکستن پنجره قطع می‌شود شروع به آژیر زدن می‌کند. مهم‌ترین مشکل این مدل از مدارها این است که اگر سارق برق اصلی ساختمان را قطع کند؛ سیستم مدار بسته نیز خاموش شده و قدرت تشخیص خود را از دست می‌دهد. این در حالی است که در مدارهای باز با حرکاتی مانند باز شدن درب، الکتریسیته به جریان می‌افتد و زنگ هشدار به صدا در می‌آید.

کنترل پنل در این دستگاه چه کاری انجام می‌دهد؟

سیستم هشدار مدار و سنسورها در یک دزدگیر هوشمند مانند قفل الکترونیکی درب ورودی توسط یک پنل مرکزی کنترل می‌شوند. این کنترل پنل در واقع رایانه‌ای کوچک است که سیستم امنیتی را مسلح می‌کند و خطرات درک شده توسط مدار الکتریکی را تشخیص می‌دهد. در بیشتر دزدگیرهای هوشمند جدید، منبع تغذیه کنترل پنل مجزا از سنسور هاست. بنابراین سارقان نمی‌تواند برای ایجاد نقص در عملکرد این دستگاه، برق ساختمان را قطع کنند. اکثر دزدگیرهای هوشمند مجهز به سیستمی هستند که به محض قطع شدن برق، زنگ صوتی را به صدا در می‌آورد یا در برخی از مواقع با مرکز پلیس تماس می‌گیرد.

کنترل پنل مجهز به یک مانیتور لمسی است که کاربر قادر است با استفاده از دکمه‌های تعبیه شده روی آن، تنظیمات دستگاه را تغییر دهد. ضمن اینکه برای خاموش کردن آلارم نیز باید به این صفحه نمایش دسترسی داشته باشید. معمولا در اکثر محصولات تنها راه برای خاموش کردن زنگ صوتی این است که علامت خاموش شدن آلارم را روی صفحه لمسی فشار دهید. به این نکته توجه داشته باشید که در همه دزدگیرهای هوشمند، کنترل پنل و پد یا همان مانیتور لمسی لزوما در یک مکان نصب نمی‌شوند. معمولا پنل دزدگیر هوشمند منازل در فضایی دور از دسترس کار گذاشته شده تا یافتن و غیرفعال کردن آن برای سارقان سخت‌تر شود. قیمت قفل الکترونیکی نسبت به قفل های مکانیکی قدیمی اختلاف زیادی ندارد و میتواند بهترین جایگزین برای قفل مکانیکی قدیمی باشد

نحوه کار دزدگیرهای هوشمند مجهز به سنسور حرکتی

حسگرهای حرکتی مبتنی بر رادار، فضای داخل ساختمان را با استفاده از انرژی مایکروویو نظارت می‌کنند. این اشعه‌ها به صورت انفجارهای کوتاهی منتشر شده و بعد از مدتی با همان الگویی که ساطع شده‌اند به حسگر بازمی‌گردند. اگر الگوی ارسال شده به صورت شکسته برگردد؛ حسگر حرکتی نتیجه می‌گیرد که کسی در داخل خانه رفت و آمد دارد و با تشخیص این تحرکات زنگ هشدار را روشن می‌کند.

از سویی، نوع دیگری از حسگر وجود دارد که در تولید این مدل از دزدگیرها از آن استفاده می‌شود. به این نوع سنسورها، سنسورهای فوتوالکتریک گفته می‌شود که پرتوهای نوری از خود ساطع می‌کنند. این پرتوها به یک حسگر نوری متصل شده و نوعی مدار ایجاد می‌کنند. هنگامی که چیزی در اتاق حرکت کرده و سیگنال نور را مسدود می‌کند؛ سنسور این نشانه را تشخیص داده و به کنترل پنل هشدار می‌دهد.

شکل پیشرفته‌تر این سنسورها نیز حسگرهایی به نام PIR یا همان مادون قرمز غیرفعال هستند. این حسگرها انرژی مادون قرمز را تشخیص می‌دهند و قادرند افزایش چشمگیر گرما را در یک فضای بسته تشخیص دهند.
فرقی نمی‌کند که حسگر دستگاه شما از چه نوعی است. در هر صورت وقتی سنسور حرکتی خطر را داخل ساختمان تشخیص دهد؛ به طور خودکار به کنترل پنل هشدار داده و آژیر به صدا در می‌آید.

سیستم‌های هشدار بی‌سیم چگونه کار می‌کنند؟

دزدگیرهای هوشمند بی‌سیم مانند دزدگیرهای سیمی کار می‎کنند. تنها تفاوت این دو محصول این است که سنسورها در دستگاه‌های بی‌سیم، از طریق فرکانس رادیویی با کنترل پنل ارتباط برقرار می‌کنند. سپس کنترل پنل بسته به مدل دستگاه، از طریق یک اتصال سیمی یا بی‌سیم مانند شبکه Wi-Fi، بلوتوث یا سیگنال تلفن همراه، با شما یا مرکز پلیس ارتباط برقرار خواهد کرد. این نوع سیستم‌ها اغلب با دیگر دستگاه‌های هوشمندی که در خانه دارید قابل ادغام هستند.

نحوه عملکرد دزدگیر در مواجهه با خطر

برای شروع بحث در این بخش، بهتر است این سوال را مطرح کنیم که وقتی سارقان سعی می‌کنند وارد ساختمان شود چه اتفاقی در روند کارکرد دزدگیرهای هوشمند رخ می‌دهد؟ به طور کلی، هنگامی که سیستم هشدار، نفوذ غیرمجاز را از طریق سنسورهای خود تشخیص داده و این موضوع را به کنترل پنل دستگاه اطلاع می‌دهد؛ یک زنگ هشدار صوتی به صدا در آمده و باعث می‌شود که سارقان بترسند. از آنجایی که برای قطع جریان این صدا، دزدها باید به مانیتور نصب شده داخل ساختمان دسترسی داشته باشند؛ معمولا صدای آژیر مانع از تصمیم‌گیری صحیح آنها شده و سرعت عمل‌شان را کند می‌کند.

در این شرایط سارقان ترجیح می‌دهند به جای وقت تلف کردن برای پیدا کردن راه قطع صدا، فرار کنند. در اکثر کشورهای پیشرفته بسیاری از دزدگیرهایی که توسط شرکت‌های معتبر تولید می‌شوند؛ توسط یک شرکت امنیتی حرفه‌ای نظارت شده که در صورت فعال شدن آژیر، به طور خودکار هشداری را دریافت می‌کند. سپس شرکت به آدرس ثبت شده در سیستم مراجعه کرده و به صورت همزمان با تلفن‌های اضطراری صاحب‌خانه تماس می‌گیرد تا وضعیت را بررسی کند. در مواقع اضطراری حتی این تیم تخصصی می‌توانند با پلیس یا آتش‌نشانی تماس بگیرند. اما در ایران به دلیل عدم دسترسی به چنین نهادهای نظارتی، بیشتر کاربران شماره تلفن همراه خود را در سیستم مرکزی دزدگیر ثبت کرده تا از تحرکات از طریق دریافت پیامک مطلع شوند.

همانطور که مشاهده کردید؛ دزدگیرهای هوشمند، در بسیار از مواقع حتی زمانی که ساختمان مجهز به بهترین برند قفل دیجیتال است؛ می‌توانند در پیشگیری از وقوع سرقت نقش مهمی داشته باشند. در واقع این دستگاه نوعی ابزار نظارتی است که در کنار دیگر وسایل هوشمند امنیتی، می‌تواند محیط ساختمان را بسیار ایمن‌تر کرده و خطر سرقت را به شدت کاهش دهد. تنها نکته‌ای که در زمان خرید این محصولات باید به آن توجه کنید؛ کیفیت و کارایی بالای دستگاه است. هر چقدر حساسیت سیستم نسبت به تحرکاتی داخلی ساختمان بیشتر باشد؛ قدرت تشخیص آن بالاتر رفته و تعداد هشدارهای کاذبش کمتر می‌شود. بنابراین همیشه توصیه می‌شود که برای خرید دزدگیر هوشمند، حتما از یک متخصص که در این زمینه تجربه و دانش کافی را دارد کمک بگیرید. برخی از دستگاه‌ها مجهز به امکاناتی هستند که گاهی به دلیل شرایط محیطی حاکم در کشورمان، امکان استفاده از آنها فراهم نیست. بنابراین نیازی نیست که بابت خرید دزدگیری با این ویژگی‌ها پول اضافه پرداخت کنید.
 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۹/۱۵
kash313 kash313

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.